Sunday, February 20, 2011

Pelantikan Pengawas , Ketua Kelas Dan Penolong Ketua Kelas 2011

Tarikh: 14 Februari 2011
Hari : Isnin
Masa: 7.30 – 8.00 pagi
Tempat: Tapak Perhimpunan.
Aktiviti: Pelantikan Ketua Kelas dan Penolong Ketua Kelas, Pengawas Pusat Sumber, Pengawas SPBT dan Pengawas Sekolah. 
 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 001 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 002 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 004 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 006 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 007 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 008 Pelantikan Pengawas 14.2.2011 009

Friday, February 18, 2011

Sambutan Maulidur Rasul SKRH

Sambutan Maulidur Rasul peringkat sekolah telah diadakan pada 18.2.2011.  Pelbagai aktiviti telah diatur.  Murid-murid telah dihimpunkan di tapak perhimpunan sebelum berarak dan berselawat di sekitar Kg. Rinching Hilir.  Semua murid dan guru terlibat dengan perarakan ini.  Antara aktiviti lain yang telah diadakan  ialah Pertandingan Nasyid, pertandingan mewarna dan ceramah Maulidur Rasul.
 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 003SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 002 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 005 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 009 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 010SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 006 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 012 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 015SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 024 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 020 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 025 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 027 SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 031  SKRH Maulidur Rasul 18.2.2011 035

Friday, February 11, 2011

ELEMEN KEUSAHAWANAN SEKOLAH RENDAH

MATLAMAT

Penerapan elemen keusahawanan di dalam kurikulum standard sekolah rendah bertujuan membentuk ciri-ciri dan amalan keusahawanan sehingga menjadi satu budaya dalam kalangan murid. Penerapan elemen keusahawanan melalui aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran merupakan sebahagian daripada proses pembudayaan keusahawanan yang membolehkan murid sekolah rendah membiasakan diri dengan aspek kehidupan seharian yang berkaitan dengan amalan keusahawanan dan perniagaan. Penerapan elemen keusahawanan yang merupakan satu pendekatan membudayakan keusahawanan melibatkan proses pembentukan sikap tertentu yang dimiliki oleh seorang usahawan, latihan pemikiran keusahawanan, latihan kemahiran pengurusan perniagaan, aplikasi vokasional dan teknologi dalam keusahawanan dan akhir sekali amalan nilai moral dan etika dalam keusahawanan. Semua elemen penerapan ini dilaksanakan sesuai dengan tahap murid sekolah rendah mengikut situasi pelbagai disiplin ilmu dalam teras asas dan teras tema.

OBJEKTIF UMUM MERENTAS KURIKULUM TERAS ASAS DAN TERAS TEMA

Murid yang mengikuti aktiviti pengajaran dan pembelajaran berkaitan penerapan elemen keusahawanan sekolah rendah dalam
pelbagai disiplin ilmu akan:
1. Mengamalkan sikap keusahawanan yang cemerlang;
2. Mengaplikasikan pemikiran keusahawanan dalam situasi yang diperlukan;
3. Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran pengurusan perniagaan dalam aktiviti kehidupan seharian yang relevan;
4. Memformulasikan samada konsep, proses atau produk keusahawanan berasaskan pengetahuan dan kemahiran teknologi atau vokasional;
5. Mengamalkan nilai moral dan etika yang baik dalam keusahawanan.
FOKUS
Penerapan elemen keusahawanan secara eksplisit merentas kurikulum teras asas dan teras tema melibatkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan standard kandungan dan standard pembelajaran kurikulum disiplin tersebut. Lima elemen utama yang diterapkan adalah pendedahan dan amalan sikap keusahawanan, latihan pemikiran keusahawanan dalam situasi yang sesuai, formulasi konsep, proses atau produk keusahawanan berasaskan pengetahuan dan kemahiran teknologi atau vokasional dan amalan nilai moral dan etika yang baik dalam keusahawanan. Secara ringkas huraian tentang lima elemen utama keusahawanan ini adalah:

1. Sikap keusahawanan

Seorang usahawan mempunyai sikap yang cemerlang yang menyebabkan mereka berjaya dalam bidang yang diceburi. Sikap cemerlang ini penting kerana ia menjadi asas kekuatan dalaman secara mental, emosi dan fizikal yang kukuh untuk mendorong usahawan menghadapi dan menangani pelbagai cabaran sehingga berjaya. Sikap adalah satu gambaran perasaan seseorang yang terangsang terhadap sesuatu objek yang akan dizahirkan menerusi tingkahlaku yang diambil oleh seseorang individu seperti pemilihan kerjaya dalam bidang keusahawanan. Sikap adalah penting untuk meramalkan tingkahlaku yang dapat menentukan kejayaan usaha teroka usahawan kerana hampir semua teroka memerlukan sikap tertentu seperti kerajinan, komitmen, keazaman dan ketabahan untuk mengatasi pelbagai rintangan, cabaran, masalah dan kegagalan yang mungkin timbul di peringkat permulaan atas halangan-halangan yang berkemungkinan timbul dikemudiannya Berikut adalah sikap usahawan yang cemerlang yang mempengaruhi kejayaan usahawan yang diketengahkan oleh beberapa pakar keusahawanan:

i. Komitmen yang tinggi

Usahawan biasanya mempunyai tahap komitmen yang tinggi dalam setiap aktiviti yang dilakukan. Sifat ini menyebabkan usahawan sentiasa memberi tumpuan sepenuhnya kepada perkembangan penceburannya dalam perniagaan serta sanggup mengorbankan sebahagian besar masa dan tenaga dalam perniagaan yang diceburi. Contoh: Murid membuat tugasan yang diberikan oleh guru sehingga selesai walau pun menghadapi rintangan dalam proses mendapatkan maklumat berkaitan.
ii. Keazaman yang kuat

Usahawan juga mempunyai tahap keazaman yang tinggi untuk mencapai cita-citanya daripada menjadi usahawan sehingga kepada memperoleh kejayaan yang maksimum. Sifat ini menyebabkan usahawan tidak mudah dipengaruhi oleh apa jua persekitaran luar selagi matlamatnya belum dicapai. Contoh: Murid mempunyai cita-cita dan berusaha ke arah mencapai apa yang dihajati.

iii. Bertanggungjawab terhadap keputusan

Seorang usahawan bertanggungjawab ke atas sebarang keputusan berkaitan perniagaan yang diceburinya. Beliau lebih suka mengawal sendiri sumber-sumber berkaitan perniagaan dan menggunakannya untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Kesanggupan mengambil tanggungjawab terhadap hasil keputusan yang dibuat berkait rapat dengan lokus kawalan dalaman. Contoh: Jika murid gagal dalam peperiksaan, murid tidak boleh menyalahkan orang lain seperti ibu bapa, guru dan rakan-rakan lain.

iv. Sangat peka kepada peluang

Usahawan yang berjaya sentiasa memikirkan pencapaian matlamat. Bagi mereka, untuk mencapai matlamat yang ditetapkan perlu keupayaan peka, melihat dan mengambil peluang yang terdapat di persekitaran. Peluang perniagaan boleh wujud akibat masalah yang ditimbulkan oleh orang lain, perubahan teknologi, perubahan cita rasa pengguna, perubahan cara hidup, perubahan sikap, sumber-sumber alam yang masih belum diterokai dan sebagainya. Contoh: Penyakit H1N1

i.  Peniaga yang peka akan mengambil peluang untuk mencipta sabun untuk membersihkan tangan tanpa air.
ii.  Peniaga menjual topeng untuk menutup hidung. Contoh: Wanita lebih mengambil berat tentang kesihatan dan kecantikan
iii. Peniaga menghasilkan jus kesihatan/kecantikan.                                                                                                                                   iv.  Peniaga menghasilkan produk kecantikan/kesihatan melalui R&D
v.   Berani mengambil risiko yang dianggarkan

Usahawan yang berjaya tidak mengambil risiko tanpa menganggarkannya terlebih dahulu. Usahawan adalah pengurus risikoyang baik. Usahawan hidup dalam dunia ketidaktentuan dengan kadar perubahan yang tinggi. Dalam dunia begini, seseorang usahawan belajar mengurus risiko dan memastikan bahawa risiko yang diambil adalah munasabah dan berpatutan dengan ganjaran yang diterima. Contoh: Murid cuba menggunakan imaginasi sendiri untuk menghasilkan sesuatu produk selepas memperoleh pengetahuan teknikal dan vokasional daripada guru seperti membuat kad hari lahir, wau, topeng, gasing dll.

v. Keyakinan diri yang tinggi

Seseorang usahawan yang berjaya mempunyai kadar keyakinan diri yang tinggi terhadap dirinya sendiri. Dia amat percaya bahawa dia dapat mencapai cita-citanya. Sifat ini menyebabkan dia optimistik dan mempunyai kepercayaan tinggi tentang kebolehannya untuk berjaya dalam perniagaan. Contoh: Murid perempuan berkeyakinan untuk melakukan/bersaing dengan murid lelaki kerana mempunyai kekuatan dalaman (jati diri yang tinggi, kemahiran meyakinkan pelanggan) dan luaran (sokongan dan kewangan).

vi. Daya kreativiti dan inovatif

Usahawan dengan minda yang kreatif dapat menyelesaikan masalah dengan logikal. Kreativiti dijelaskan sebagai kebolehan mengadakan idea alternatif dan memperkembangkan idea baru tersebut selain boleh memberi pandangan lain terhadap sesuatu peluang, situasi dan masalah. Inovatif pula adalah kebolehan memperbaiki dan mengaplikasikan idea kreatif terhadap masalah dan peluang untuk memperkukuhkan dan memperkayakan sesuatu. Contoh: Alexander Graham Bell yang mencipta telefon berwayar. Sehingga kini, penciptaan telefon bimbit (tanpa wayar) dengan fungsi yang pelbagai bermula daripada kreativiti dan inovatif. Contoh: Usahawan jalur lebar – Peniaga menjalankan perniagaan melalui internet dengan menerima pesanan pelanggan dengan tanpa perlu mempunyai pejabat yang berada luar dari rumah.
vii. Fleksibiliti

Kebolehan menyesuaikan diri terhadap perubahan persekitaran seperti perubahan permintaan pelanggan, ekonomi negara dan dunia, sumber asas dan persaingan dalam perniagaan mereka, merupakan satu ciri usahawan yang berjaya. Dalam dunia sekarang yang sentiasa berubah, kebolehan bertindak dengan cara yang fleksibel memerlukan satu daya kreativiti yang tinggi. Contoh: Peniaga menerima tempahan nasi goreng yang perlu disiapkan pada jam 9.30 pagi. Tetapi disebabkan nasi yang hendak digunakan basi kerana dimasak terlalu awal, peniaga terus bertindak untuk membeli nasi sedia masak daripada kedai lain untuk melengkapkan pesanan.

viii. Keinginan kepada maklum balas segera

Seseorang usahawan yang berjaya suka untuk mengetahui prestasi mereka. Mereka memiliki keinginan yang kuat untuk menggunakan pengetahuan bagi membaiki prestasi mereka. Sikap ini sangat berkait rapat dengan kehendak untuk belajar dari kesilapan lalu. Oleh itu, seorang usahawan juga dikenali sebagai pendengar yang prihatin dan pelajar yang pantas. Contoh: Peniaga menelefon pelanggan untuk bertanyakan tentang kualiti perkhidmatan/barang yang ditawarkan.

ix. Tahap tenaga yang tinggi

Seorang usahawan yang berjaya lebih bertenaga daripada orang biasa. Faktor ini adalah penting memandangkan banyak usaha diperlukan untuk melancarkan sesebuah syarikat baru. Seseorang usahawan perlu berusaha keras dalam waktu bekerja yang panjang dan meletihkan.
Contoh: Peniaga tidak mudah merasa penat.
Contoh: Peniaga perlu sihat dari segi fizikal dan mental.
Contoh: Peniaga perlu mempunyai tahap tenaga yang tinggi/’energetic’.

x. Motivasi untuk mencapai kejayaan

Usahawan berjaya bermotivasi tinggi untuk mencapai kecemerlangan dalam perniagaannya. Dia berinisiatif tinggi hasil dorongan motivasi dalaman untuk berusaha demi mencapai kejayaan. Usahawan yang berjaya bukan didesak oleh motivasi luaran semata-mata. Sebaliknya, dia mendapat kepuasan daripada cabaran yang ditanganinya Contoh: Mendapat keuntungan yang banyak akan memotivasi dan membuatkan peniaga melebihkan usaha untuk mencapai lebih kejayaan. (Motivasi dalaman)

xi. Berorientasikan masa depan

Kajian telah menunjukkan usahawan yang mencipta perniagaan dan memastikan pertumbuhannya pada kadar yang tinggi menzahirkan perasaan perihatin yang tinggi terhadap masa depan perniagaan tersebut berbanding dengan usahawan yang mempunyai perniagaan yang kadar pertumbuhannya rendah atau sederhana. Contoh: Menjalankan perniagaan jual beli melalui internet atau menggunakan peralatan teknologi tinggi.
xii. Kesanggupan belajar daripada kesilapan

Seorang usahawan yang berjaya sanggup menerima kegagalan sebagai satu keperluan untuk mencapai kejayaan. Kegagalan merupakan satu pengajaran supaya kesilapan yang sama tidak diulangi. Dengan sikap sedemikian, seseorang usahawan akan dapat memperbaiki peluang untuk mencapai kejayaan. Contoh: Kemajuan Negara Jepun selepas peristiwa pengeboman Bandaraya Hiroshima dan Nagasaki oleh kuasa Barat dalam Perang Dunia Ke-2 telah menjadikan negara ini sebuah negara yang sangat maju dalam bidang teknologi.

xiii. Berkeupayaan memimpin

Usahawan yang berjaya merupakan seseorang yang berpengalaman, memiliki pengetahuan tentang teknologi dan keadaan pasaran di mana dia beroperasi. Jarang sekali dapat dilihat sesuatu usaha teroka yang berjaya dikendalikan oleh seseorang yang tidak mempunyai pengalaman dalam bidang yang diterokainya. Usahawan yang berjaya mempunyai kemampuan untuk menggunakan pengaruhnya sebagai pemimpin. Contoh: Tun Dr. Mahathir ialah seorang pemimpin yang berkeupayaan sebagai pengamal perubatan, pakar ekonomi dan pengurus tadbir yang berjaya selain daripada berkemampuan untuk mempengaruhi orang lain.

xiv. Sangat rajin bekerja

Mewujudkan satu perniagaan yang baru bukanlah satu kerja yang mudah. Seorang usahawan perlu melakukan banyak kerja-kerja asas seperti memesan sumber, menarik pelanggan, memastikan rekod perakaunan kemas kini,  melakukan kawalan daripada pelbagai segi. Justeru, untuk memastikan semua kerja ini dilaksanakan, usahawan perlu mempunyai sikap yang sangat rajin. Contoh: Zull Design – Beliau berusaha tanpa jemu walaupun pada suatu masa idea beliau tidak dapat diterima umum.

xv. Berorientasikan pencapaian

Usahawan yang berjaya sering mengetahui objektif dan tujuan yang mereka hendak capai. Objektif-objektif yang ditetapkan merupakan satu dorongan yang kuat yang akan menggerakkan usahawan ke arah pencapaian tersebut. Contoh: Genting Highlands – Tan Sri Lim Goh Tong telah memilih Genting Highlands sebuah hutan belantara di tanah tinggi untuk dijadikan tempat rekreasi yang mendapat kunjungan dari dalam dan luar Negara. Contoh: Air Asia – Dato’ Tony Fernandes mempunyai objektif ‘ penerbangan untuk semua orang’.

xvi. Terus belajar

Usahawan yang berjaya mesti mempunyai pengetahuan strategik tentang perniagaan dan pengetahuan teknikal. Pengetahuan strategik perniagaan akan membantu usahawan menguruskan perniagaan dengan lancar dan pengetahuan teknikal pula membolehkan usahawan mengoperasikan sesuatu keluaran atau perkhidmatan dengan baik supaya kualiti barangan dan perkhidmatan yang diberi kepada pengguna adalah yang terbaik. Contoh: Murid digalakkan membuat kajian menerusi internet untuk menambahbaik maklumat yang diperoleh dalam
proses P&P.

xvii. Daya tahan yang kental

Usahawan akan menghadapi pelbagai cabaran dan halangan sebaik sahaja menubuhkan perniagaan. Dia perlu mempunyai daya kekuatan mental, fizikal dan emosi yang tinggi untuk terus bertahan disamping terus menangani segala masalah yang dihadapi dengan tabah sehingga berjaya. Contoh: Murid mempunyai kekuatan dalaman untuk meneruskan segala projek yang diberikan walau menghadapi
rintangan.

xviii. Toleransi ketidaktentuan yang tinggi
Usahawan juga menghadapi pelbagai kemungkinan situasi dalam perniagaan mereka akibat dari perubahan yang tidak dijangka atau tidak mendapat maklumat yang tepat. Usahawan perlu mempunyai kesabaran untuk bertolak ansur dengan situasi yang tidak tentu tersebut dan tenang mencari penyelesaiannya. Contoh: Murid digalakkan menyertai mana-mana pertandingan yang dianjurkan di sekolah dengan membuat persiapan untuk situasi yang tidak dijangka.

xix. Daya ketabahan yang tinggi

Usahawan melalui proses yang banyak dalam jangka waktu yang panjang untuk membangunkan perniagaannya sehingga mencapai tahap yang selesa dan kuat. Kekuatan semangatnya melalui setiap waktu dengan pelbagai aktiviti yang perlu dilakukan, pelbagai cabaran dan ketidaktentuan persekitaran atau hasil menjamin keberlangsungan usaha yang dilakukan.
Contoh: Murid tetap meneruskan projek yang ditugaskan walau menempuh kesukaran.

xx. Boleh membina jaringan sosial

Usahawan perlu meluaskan jaringan sosial perniagaannya. Jaringan sosial perniagaan diperlukan untuk memastikan perniagaannya dikenali ramai selain mudah untuk menjalinkan hubungan kerjasama bagi mendapatkan maklumat dan pesanan sumber-sumber yang berkaitan dengan kejayaan perniagaan. Contoh: Murid membina jaringan rakan-rakan melalui internet untuk menyelesaikan masalah dalam pembelajaran. Pedagogi pembentukan sikap keusahawanan melibatkan langkah-langkah seperti mendedahkan murid kepada siapa usahawan dan kerjaya keusahawanan yang menyebabkan mereka mengenal apa itu bidang keusahawanan dan bermotivasi untuk menjadi usahawan dan mengamalkan sikap keusahawanan sehingga menjadi satu amalan harian yang merupakan satu budaya dalam kehidupan seharian mereka.

2. Pemikiran keusahawanan

Seorang usahawan sentiasa berfikiran kritis, kreatif dan inovatif kerana mereka perlu mengenal peluang-peluang dalam
persekitaran perniagaan mereka supaya boleh terus berjaya atau sekurang-kurangnya bertahan dalam usaha mereka.
Pemikiran keusahawanan melibatkan sembilan langkah utama yang ada pada usahawan seperti:
i. amalan memerhati persekitaran dengan sengaja dan bertujuan;
ii. menganalisis pemerhatian secara kritis dan kreatif;
iii. menghasilkan idea dari pemerhatian;
iv. memilih idea baik dari banyak idea;
v. menambahbaik idea yang dipilih (inovasi);
vi. menilai idea secara kritis dalam konteks;
vii. melaksanakan idea dalam bentuk produk teknologi abstrak atau konkrit;
viii. menyesuaikan idea baru dengan keperluan masyarakat dan persekitaran;
ix. meneruskan peningkatan kualiti idea.

3. Pengetahuan dan kemahiran pengurusan perniagaan

Seorang usahawan yang berjaya selain mempunyai sikap dan pemikiran yang cemerlang boleh mengaplikasi konsep pengetahuan dan kemahiran pengurusan perniagaan bukan sahaja dalam perniagaan mereka tetapi juga dalam situasi kehidupan harian yang relevan. Pedagogi pengetahuan dan kemahiran pengurusan perniagaan melibatkan praktis amalan-amalan tertentu seperti mengurus wang samada dalam perbelanjaan harian atau penabungan, mengurus transaksi jual beli mudah harian dan amalan kepenggunaan yang baik. Contoh: Pengurusan peralatan yang digunakan dalam setiap pembelajaran; pengurusan kewangan (mengelakkan pembaziran), pengurusan masa, pengurusan stok dan sumber.

4. Teknologi dan vokasional keusahawanan

Seorang usahawan yang bertaraf tinggi dalam kalangan usahawan-usahawan biasa (peniaga yang membeli dan menjual semula) adalah seorang yang boleh memformulasikan pengetahuan teknologi dan vokasional mereka untuk mereka cipta produk keusahawanan baru dalam pasaran lokal dan global.  Pedagogi teknologi dan vokasional keusahawanan melibatkan praktis langah-langkah dalam reka bentuk (design) yang menggabungkan pengetahuan dan kemahiran teknologi atau vokasional untuk menghasilkan samada konsep, produk dan perkhidmatan yang boleh dikomersilkan. Contoh: Murid digalakkan mengeluarkan idea sendiri dalam merekabentuk produk (contoh: dalam mata pelajaran Dunia Seni Visual) dan seterusnya menghias sehingga menjadi produk yang menarik minat orang untuk memiliki.

5. Nilai moral dan etika keusahawanan

Nilai moral keusahawanan adalah ciri baik yang diterima secara universal yang ada dalam diri seoorang usahawan. Nilai moral adalah semua nilai baik universal yang disukai atau disenangi semua masyarakat seperti jujur, ikhlas, tolong menolong dan banyak lagi. Nilai moral baik ini mendorong usahawan mengambil tingkah laku yang beretika semasa menjalankan transaksi perniagaan sama ada dengan pelanggan atau syarikat-syarikat lain. Seorang usahawan bertanggungjawab kepada masyarakat kerana peranan mereka sebagai peneraju ekonomi negara. Oleh itu mereka perlu mengamalkan nilai moral dan etika keusahawanan yang baik bagi memastikan keharmonian perjalanan urusan berkaitan perniagaan dari aspek mikro dan ekonomi negara dari aspek makro.

Ada lima prinsip amalan etika keusahawanan berasaskan nilai moral baik:
1. Prinsip kemudaratan: perniagaan tidak boleh menyebabkan kemudaratan
a. Menjaga kesejahteraan masyarakat: persekitaran dan aspek fizikal dan emosi individu
b. Tidak salah guna kuasa dan sumber
2. Prinsip keadilan: perniagaan patut adil dalam amalannya
a. Tidak menindas
b. Tidak memilih kasih
3. Prinsip hak manusia: perniagaan patut menghormati hak manusia
a. Menghormati hak orang lain                                                                                                                                                                   b. Tidak menghalang hak orang lain
4. Prinsip autonomi: perniagaan tidak boleh menafikan hak memilih individu
a. Menghormati cara hidup orang lain
b. Menghargai kepelbagaian manusia
5. Prinsip ketelusan: perniagaan tidak mengelirukan masyarakat
a. Tidak mengelirukan masyarakat
b. Menyatakan yang benar
Pedagogi nilai moral dan etika melibatkan situasi-situasi yang memerlukan murid membuat penilaian dan seterusnya cuba
memodelkan dalam amalan kehidupan seharian mereka. Dalam kelas, murid boleh melakukan amalan nilai moral dan etika
secara simulasi dan main peranan.

PENILAIAN PELAKSANAAN PBS

PBS merupakan satu komponen yang penting dalam SPPK bagi mendapatkan maklumbalas untuk memperbaiki pembelajaran (assessment for learning) dan menilai sejauh mana murid telah menguasai apa yang telah dipelajari (assessment of learning).

Justeru, satu bentuk penilaian terhadap pelaksanaan PBS ini di peringkat sekolah perlu diwujudkan. Penilaian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk menilai pelaksanaan dan keberkesanan PBS di sekolah yang mana merangkumi aspek-aspek berikut:

1. Pelaksanaan - Penggunaan instrumen

- Penglibatan AJK

- Kesesuaian pelan tindakan

2. Kesediaan Pentadbir

3. Kesediaan Guru

4. Kesediaan Murid

5. Kesediaan Ibu bapa

6. Kemudahan Bahan Sokongan

7. Kewangan

8. Kekuatan

9. Kelemahan

10. Isu/cabaran

11. Cadangan

Top.bmp

ELEMEN PEMANTAUAN

Top.bmp

Tuesday, February 1, 2011

PENTAKSIRAN SEKOLAH







PENTAKSIRAN SEKOLAH






PENTAKSIRAN SEKOLAH

KANDUNGAN

1.0 Pengenalan 2.0 Definisi
3.0 Fungsi
4.0 Rujukan Standard dan Rujukan Norma
5.0 Integrasi Pengajaran, Pembelajaran dan Pentaksiran
6.0 Bentuk, Kaedah dan Instrumen Pentaksiran
7.0 Wajaran
8.0 Rekod dan Pelaporan
9.0 Semakan Kualiti
10.0 Saranan
11.0 Hubungi  kami


PENTAKSIRAN SEKOLAH
1.0 DEFINISI
Pentaksiran Sekolah (PS) ialah proses mengumpul maklumat yang autentik dan boleh diharap oleh guru secara formatif dan sumatif. PS secara formatif adalah bertujuan untuk memperbaiki pembelajaran (assessment for learning) manakala PS secara sumatif adalah untuk menilai tentang sejauh mana murid telah menguasai apa yang dipelajari (assessment of learning).

Proses Pentaksiran Sekolah (PS) melibatkan aktiviti berikut:
· Mengumpul maklumat yang autentik dan boleh diharap (dependable) tentang prestasi murid secara berterusan (ongoing) berdasarkan
§ pernyataan kriteria yang jelas dipanggil standard prestasi (performance standard);
§ penggunaan pelbagai kaedah, alat, teknik dan konteks;
· Mengelola, merekod, menterjemah, melapor dan membuat pertimbangan tentang prestasi murid oleh guru semasa dan sepanjang (formatif) dan di hujung (sumatif) proses pengajaran-pembelajaran berlangsung;
· Menggunakan kepelbagaian maklumat; dan
· Membuat penilaian dan melaporkan secara verval dan/atau bertulis tentang prestasi, potensi, pencapaian dan keperluan murid.
Bagi kedua-dua cara PS tersebut guru dan murid merujuk kepada satu set pernyataan standard prestasi yang jelas yang ditetapkan oleh sekolah berdasarkan pernyataan standard prestasi yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran. PS dikaksana menggunakan pelbagai kaedah, alat, teknik dan konteks. Pentaksiran ini adalah penilaian yang dilakukan di peringkat sekolah seperti kerja praktikal, tugasan bertulis, ujian, kajian dan lain-lain tugasan yang melibatkan pelbagai mata pelajaran. Eviden PS dikumpulkan dalam portfolio.
Maklumat yang diperoleh daripada pentaksiran ini membolehkan guru membuat keputusan tentang:
· Sejauh mana murid telah belajar dan mencapai standard tertentu;
· Strategi pengajaran dan pembelajaran berikutnya;
Sebagai tambahan, semua murid perlu mempunyai kefahaman yang jelas tentang apa yang perlu dipelajari, dibuat, dan penting dalam peringkat tertentu dalam pembelajaran mereka. Pentaksiran dapat memberi sumbangan positif dalam meningkatkan pembelajaran apabila direkabentuk dengan teliti dengan mengambilkira aspek berikut:
- kejelasan konstruk yang ditaksir
- bentuk
- kegunaan
- aras kesukaran
- bagaimana cara mentaksir
- kekerapan
- masa dan
- maklumbalas.
Pentaksiran yang berkesan membolehkan murid:
· Berusaha ke arah yang sejajar dengan kriteria yang telah diketahui dan difahami lebih awal;
· Menganalisa pembelajaran dan mengetahui perkara yang perlu diperbaiki;
· Mensíntesis dan mengaplikasi pembelajaran selain daripada mengingati fakta;
· Mempamirkan kekuatan dan menunjukkan penguasaan dan kepakaran;
· Belajar dengan kaedah tersendiri;
· Reflektif dan melibatkan diri dalam pentaksiran kendiri dan rakan sebaya;
· Berupaya melahirkan pandangan dan tafsiran dari sudut yang berbeza;
· Bertanggungjawab terhadap pembelajaran;
· Melalui proses pembelajaran yang berjaya; dan
· Berupaya bersaing di tahap yang lebih tinggi.
2.0 FUNGSI

Pentaksiran sekolah mengandungi dua fungsi yang luas, iaitu
· Pentaksiran tentang pembelajaran yang bersifat summatif (pentaksiran untuk melihat prestasi murid)
· Pentaksiran untuk pembelajaran yang bersifat formatif (pentaksiran untuk meningkatkan pembelajaran)
2.1 Pentaksiran tentang Pembelajaran (Pentaksiran Sumatif):

Pentaksiran tentang pembelajaran merujuk kepada semua aktiviti dan tugasan yang digunakan untuk menentukan prestasi murid bagi penggal persekolahan, semester atau tahun tertentu. Semua eviden bagi pentaksiran tentang pembelajaran wajib dikumpulkan dalam portfolio. Semua portfolio mesti disimpan di sekolah dan dibentangkan untuk proses semakan dan pengesahan.
Pelaporan tentang pencapaian murid dalam pembelajaran dikeluarkan secara bertulis dalam bentuk markah, gred, band, profil, pernyataan deskriptif sebahagian atau kesemuanya. Pelaporan boleh dibuat dalam bentuk sijil, pernyataan keputusan, profil atau testimoni.
2.2 Pentaksiran untuk Pembelajaran (Pentaksiran Formatif)
Pentaksiran untuk pembelajaran merujuk kepada semua aktiviti dan tugasan yang diberikan kepada murid untuk membolehkan guru menilai perkembangan dan masalah pembelajaran murid. Oleh itu, maklumat yang diperoleh berupaya memantau dan membantu proses pembelajaran. Maklumat tersebut diguna sebagai maklum balas dalam mengubahsuai aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi memenuhi keperluan semua murid. Keperluan setiap murid berbeza antara satu sama lain.
Guru juga boleh mengetahui keperluan murid melalui pelbagai kaedah seperti pencerapan, perbincangan dalam kelas atau kerja bertulis, sama ada kerja rumah atau tugasan dalam kelas. Pentaksiran kendiri dan rakan sebaya juga boleh digunakan dengan berkesan untuk menyokong pentaksiran untuk pembelajaran.
Pentaksiran untuk pembelajaran boleh menjadi alat yang sangat berkesan untuk membantu semua murid sekiranya maklumbalas disampaikan kepada murid dengan cara yang betul. Maklumbalas tidak sepatutnya mengandungi pernyataan perbandingan antara murid tentang kebolehan, kedudukan atau persaingan. Maklumbalas perlu mengandungi tiga elemen berikut:
· Kedudukan murid dalam pembelajaran merujuk kepada standard prestasi yang ditetapkan;
· Tahap pembelajaran yang diharapkan; dan
· Maklumat untuk merapatkan jurang antara kedudukan sedia ada dan tahap pembelajaran yang diharapkan.
Pentaksiran untuk pembelajaran memberi tumpuan terhadap analisis, perkembangan pembelajaran murid dan maklumbalas, bukan semata-mata merekod skor. Oleh itu, pelaporan bertulis tidak perlu dibuat secara berkala sebaliknya, guru mestilah mampu memberinya secara bertulis atau verbal apabila dikehendaki pada bila-bila masa oleh mana-mana pihak berkepentingan seperti ibu bapa, guru besar atau nazir.
3.0 PENTAKSIRAN SEKOLAH SEBAGAI PENTAKSIRAN RUJUKAN STANDARD
Pentaksiran rujukan standard seringkali dijelaskan sebagai berlawanan dengan pentaksiran rujukan kriteria. Guru tidak sepatutnya bergantung hanya kepada pentaksiran rujukan norma atau kriteria semata-mata kerana amalan terbaik ialah menggabungkan pentaksiran rujukan kriteria dengan rujukan standard.
Pentaksiran Rujukan Kriteria (PRK) ialah pentaksiran yang dilaksanakan berdasarkan kriteria penilaian yang telah ditetapkan terlebih awal tanpa membandingkan seseorang murid dengan murid yang lain tetapi membandingkan pencapaian murid dengan set kriteria yang telah ditetapkan itu. Melalui PRK, pencapaian murid tidak dinilai secara bertahap. Murid yang memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan dinilai sebagai telah menguasai pembelajaran tanpa meletakkan pada tahap mana penguasaan murid itu dalam pembelajarannya.
Pentaksiran Rujukan Standard (PRS) sama seperti PRK tetapi pencapaian murid dinilai dan dilaporkan berdasarkan tahap-tahap penguasaan murid dalam pembelajaran seperti band 1 hingga band 5 atau 6 atau Lemah hingga Cemerlang atau lain-lain bentuk pernyataan standard yang bertahap.
Pentaksiran rujukan standard bertujuan untuk mencapai perkara berikut:
· Membuat keputusan tentang murid dengan menilai kerja murid berdasarkan standard yang ditetapkan;
· Mentaksir murid secara individu mengikut keperluan masing-masing;
· Menentukan kedudukan seseorang murid mengikut kriteria yang ditetapkan berdasarkan standard prestasi;
· Mentaksir murid berdasarkan kriteria penilaian yang jelas dan objektif mengikut standard prestasi;
Tujuan pentaksiran perlulah jelas dan telus. Sebelum menimbangkan bagaimana pentaksiran itu harus dilakukan, kita perlu memutuskan mengapa kita perlu mentaksir murid.
Dengan menggabungkan pentaksiran rujukan standard dan rujukan kriteria, pelbagai kaedah pentaksiran akan digunakan bagi tujuan berikut:
· Mentaksir murid yang ramai dengan keberkesanan kos;
· Mentaksir aspek kognitif, afektif dan psikomotor dalam pelbagai konteks;
· Mendapatkan data statistik, iaitu perbandingan prestasi tahun semasa dengan prestasi tahun sebelumnya untuk menilai standard;
· Menentukan kualiti pengajaran dalam mata pelajaran;
· Menganalisis kekuatan dan kelemahan dalam membantu perancangan dan penilaian program.
Pentaksiran yang adil tidak perlu dibimbangi kesahan dan kebolehpercayaannya kerana ia mempunyai keautentikan dan keboleharapan yang tinggi bergantung kepada kualiti dan kejelasan kriteria penskoran dan pemahaman kriteria tersebut. Sesuatu instrumen yang secara umumnya digunakan dengan baik untuk menyenaraikan dan memperluaskan kriteria penskoran sering dirujuk sebagai rubrik. Rubrik memberikan penerangan tentang ciri-ciri kerja murid dengan jelas.
Maklumat berikut perlu dibekalkan kepada murid:
· Keterangan yang jelas tentang pengetahuan dan/atau kemahiran yang ditaksir;
· Wajaran bagi setiap pentaksiran;
· Maklumbalas yang jelas berhubung markah atau skor yang telah diberikan;
· Peluang prestasi mereka ditaksir secara kualitatif;
· Mempunyai akses terhadap semua kriteria yang digunakan dalam pentaksiran;
· Bukan semua kerja yang ditaksir akan direkod;
· Memberi makluman awal tentang mana-mana pentaksiran yang memerlukan persediaan;
· Menjelas tentang tarikh dan tempoh pentaksiran; dan
· Kepentingan menepati tarikh serahan yang ditetapkan dalam penentuan gred pencapaian.
4.0 INTEGRASI PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DAN PENTAKSIRAN

Pentaksiran adalah sebahagian daripada strategi pengajaran dan pembelajaran dan bukannya tugas tambahan. Pengajaran, pembelajaran dan pentaksiran tidak boleh dipisahkan dan tidak boleh dilihat atau diguna secara berasingan atau bersendirian. Tujuan utama pentaksiran BUKAN hanya untuk membuat keputusan, tetapi memberi sokongan dan mekanisma yang positif bagi membantu murid untuk membaiki atau meningkatkan pembelajaran; bagi guru membaiki pengajaran dan secara keseluruhan, menyumbang kepada keberkesanan program. Semasa menyediakan Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT), perkara berikut hendaklah diambilkira:
· Pentaksiran tentang pembelajaran
· Pentaksiran untuk pembelajaran
· Strategi pengajaran dan pembelajaran; dan
· Pembangunan pengetahuan yang diperlukan, kemahiran dan pemahaman di samping nilai dan sikap.
Rancangan Pelajaran Tahunan perlu berdasarkan kepada keperluan kurikulum dan garis panduan pentaksiran.
5.0 BENTUK, KAEDAH DAN INSTRUMEN PENTAKSIRAN SEKOLAH

Standard pentaksiran perlu diketahui dan difahami oleh semua murid dan ibu bapa pada awal proses pembelajaran. Aktiviti yang relevan perlu disertai dengan bentuk dan kaedah pentaksiran yang bersesuaian, contohnya rubrik yang akan digunakan. Setiap aktiviti yang direkodkan sepatutnya terdiri daripada kejayaan satu siri tugasan yang bermakna dan berkesan.
5.1 Kaedah pengumpulan eviden pentaksiran sekolah

a. Pencerapan
Pentaksiran melalui cerapan biasanya kurang berstruktur (terancang) dan selalunya dilakukan untuk menilai interaksi murid antara satu sama lain dalam tugasan untuk mendapatkan hasil penyelesaian yang umum. Pencerapan perlu mempunyai tujuan dan dijalankan dengan menggunakan suatu instrumen cerapan yang bersesuaian untuk mengurangkan penyimpanan rekod, seperti senarai semak dan skala pengadaran (rating scale) yang hanya memerlukan sedikit catatan dan masa untuk merekod.
b. Ujian
Pentaksiran melalui ujian lebih berstruktur dan tegar. Ia membolehkan guru mengumpul eviden yang sama bagi semua murid dengan cara dan masa yang sama. Pentaksiran ini mengemukakan eviden tentang pembelajaran berpandukan kepada skor. Sekiranya digunakan dengan betul, ujian dan peperiksaan adalah sebahagian daripada kurikulum yang penting kerana ia memberikan eviden yang baik tentang apa yang telah dipelajari.
Ujian dalam PS boleh dilaksanakan secara manual seperti kertas-pensil, papan tulis dan lisan atau berbantukan komputer secara online atau offline. Item-item ujian boleh disediakan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah atau Jabatan Pelajaran Negeri atau Lembaga Peperiksaan tetapi pengendaliannya adalah oleh guru sama ada secara manual atau berbantukan komputer.
c. Tugasan atau Pentaksiran Prestasi
Tugasan atau pentaksiran prestasi kurang berstruktur (berbanding dengan ujian) dan melibatkan tugasan yang menilai aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap murid dalam pelbagai situasi dan konteks yang sebenar. Pentaksiran prestasi meliputi komponen praktikal sesuatu mata pelajaran dengan menentukan bagaimana murid menggabungkan teori dalam amalan. Ia merupakan pentaksiran yang autentik kerana murid mempunyai gaya yang tersendiri untuk belajar. Antara contoh ialah projek, pameran, penyampaian visual dan lisan, debat, simulasi komputer dan persembahan.
d. Pentaksiran Kendiri, rakan sebaya dan kerja berkumpulan
Pentaksiran kendiri memerlukan perhatian khusus daripada guru kerana mungkin ramai murid memerlukan bantuan mempelajari bagaimana untuk menilai kemahiran akademik dan prestasi dengan tepat. Murid perlu dimaklumkan tentang kriteria tugas khusus untuk prestasi (pentaksiran rujukan kriteria). Murid juga mungkin memerlukan bantuan dalam mempelajari bagaimana untuk menyimpan rekod dan memgulas ringkasan kerja. Refleksi ke atas pembelajaran seseorang adalah komponen yang amat penting dalam pembelajaran.
Pentaksiran rakan sebaya, menggunakan senarai semak atau rubrik, membantu murid sama ada yang ditaksir atau yang mentaksir. Perkongsian kriteria untuk pentaksiran memberi kuasa kepada murid untuk menilai prestasi mereka sendiri dan juga rakan mereka. Kebolehan untuk bekerja bersama rakan lain dalam satu kumpulan dengan berkesan adalah satu daripada hasil kritis.
Pentaksiran kerja berkumpulan memberi eviden daripada aspek kerjasama, bantu membantu, pengagihan kerja dan sumbangan setiap individu melalui satu produk. Pentaksiran kerja berkumpulan dinilai melalui proses selain daripada produk atau hasil kerja. Ia melibatkan pentaksiran kemahiran sosial, pengurusan masa dan kedinamikan kumpulan, selain daripada hasil kerja kumpulan.
Peluang untuk menggunakan pelbagai instrumen amat penting bagi kedua-dua pentaksiran untuk pembelajaran dan juga pentaksiran tentang pembelajaran. Isu penting ialah instrumen mestilah sepadan dengan apa yang ditaksir. Eviden yang bersesuaian dan mencukupi mesti dikumpulkan; dan ia mesti dijelaskan kepada murid sama ada mereka sedang melalui proses pentaksiran untuk pembelajaran atau pentaksiran tentang pembelajaran.
6.0 WAJARAN
Keseimbangan pentaksiran sekolah dalam transformasi pentaskiran dinyatakan dalam jadual di bawah bagi prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah.
TAHAP PAJSK PS PP
Prasekolah 20% 80% -
Tahun 1 – Tahun 3 30% 70% -
Tahun 4 – Tahun 6 20% 50% 30%
Tahun 7 - Tahun 9 20% 30% 50%
Tahun 10 – Tahun 12 10% 10% 10%

§ Pentaksiran Sekolah (PS)
§ Pentaksiran Pusat (PP)
§ Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJK)
§ Pentaksiran Psikometrik dilapor secara berasingan
7.0 GRED PURATA MURID


8.0 REKOD DAN PELAPORAN

Perekodan dan pelaporan memerlukan data yang telah dikumpul semasa pentaksiran supaya ia boleh dianalisa secara logik dan dilaporkan dalam bentuk yang mudah difahami dan tepat. Pelaporan prestasi dan pencapaian memberi gambaran tentang apa yang murid telah capai. Ia juga menunjukkan kedudukan murid dalam lengkung pembelajaran dan jenis intervensi yang diperlukan, sebagai contoh maklumat ini (merujuk kepada prestasi) boleh digunakan untuk merancang program intervensi dan memaklumkan strategi intervensi.
9.0 SEMAKAN KUALITI

9.1 PROSES SEMAKAN
Prinsip semakan adalah untuk menjamin kualiti pentaksiran yang dilakukan diperingkat sekolah. Ia adalah satu prosedur untuk meletakkan PS mana-mana sekolah pada skala kebangsaan. Skala kebangsaan ini ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan (LP) dari segi kesahan dan kebolehpercayaan. Satu instrumen yang dibina oleh LP akan ditadbir kepada semua murid. Skor yang diperoleh akan menentukan tahap PS bagi setiap sekolah.
Skor yang diperoleh akan dianalisis untuk mengeluarkan pelaporan tentang prestasi pendidikan kebangsaan.
9.2 EVIDEN SEMAKAN: PORTFOLIO
Dua jenis portfolio diperlukan:
1. Portfolio guru mengandungi semua arahan dan kriteria pentaksiran serta rubrik berkaitan tugasan yang diberikan kepada murid.
2. Portfolio murid mengandungi setiap eviden yang digunakan untuk mendapatkan skor.

Portfolio boleh:
· Mengandungi beberapa bentuk pentaksiran termasuk tidak lebih daripada dua ujian rasmi
· Memberi eviden untuk semakan
· Menunjukkan kemajuan pembelajaran murid sebagai eviden tentang pengajaran dan pembelajaran sepanjang tahun tersebut.
10.0 SARANAN

Sekolah mesti memastikan bahawa murid tidak dibebankan dengan terlalu banyak pentaksiran. Guru mesti memaklumkan kepada murid mengenai sumber bahan yang diperlukan untuk menyelesaikan tugasan, projek dan sebagainya. Guru mesti membantu murid untuk merancang tugasan, projek dan lain-lain dengan:
§ membekalkan murid dengan tarikh beserta rubrik pada permulaan proses pembelajaran
§ membenarkan murid menyiapkan kerja di premis sekolah atau di bilik darjah, jika perlu

11.0 HUBUNGI KAMI
Guru yang memerlukan bantuan dalam melaksanakan PS boleh menghubungi:
Unit Khas Pentaksiran Berasaskan Sekolah (UKPBS)
Lembaga Peperiksaan
Kementerian Pendidikan Malaysia
Aras 11 Blok E11
Kompleks Kerajaan Parcel E
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604 PUTRAJAYA
Telefon: 03 8884 3125/3134
Faks: 03 8889 5131
Dr. Jamil bin Adimin 019 225 7277
Dr. Aliah Hj Ahmad shah 019 2609786
Hjh Norizan bt Desa 019 225 7188
Sa’aid bin Mo’min 012 315 2450
Saiful Bahri bin Mohd Nor 019 355 5874
Dr Hanizah bt Hamzah 012 332 2152

















































































































































































PENTAKSIRAN SEKOLAH

image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image  image